Általános Szerződési Feltételek

§ 1 A szerződés alkotóelemei, háttérszabályok, irányadó jog

(1) A határon átlépő nemzetközi vasúti áruszállítás tekintetében az I.C.E.-szal kötött szállítmányozási szerződések vonatkozásában „A Nemzetközi Vasúti Árufuvarozási Szerződésre vonatkozó Egységes Szabályok” (CIM-COTIF), az „Általános Fuvarozási Feltételek a Nemzetközi Vasúti Áruforgalomra (ABB-CIM)”, az „Allgemeine Deutsche Spediteurbedingungen 2017 (ADSp 2017)”, valamint a szállítmányozási megbízás teljesítése érdekében igénybe vett fuvarozó vállalkozás mindenkor hatályos szállítási feltételei irányadók (pl. az EUROGATE Intermodal GmbH esetén utóbbi ezen a linken érhetők el: www.egim.eu), amennyiben az alábbi rendelkezések nem tartalmaznak eltérő szabályokat vagy kötelezően alkalmazandó jogszabályi előírások ezekkel nem ellentétesek.

(2) A nemzetközi tengeri áruszállítás tekintetében az I.C.E.-szal kötött szállítmányozási szerződések vonatkozásában a mindenkori Bill of Lading (hajóraklevél) és a szállítmányozási megbízás teljesítése érdekében igénybe vett fuvarozó vállalkozás mindenkor hatályos általános szállítási feltételei irányadók, amennyiben az alábbi rendelkezések nem tartalmaznak eltérő szabályokat vagy kötelezően alkalmazandó jogszabályi előírások (pl. Hága-Visby Szabályok, Montreali Egyezmény, Varsói Egyezmény, CMR) másként nem rendelkeznek.

(3) A tehergépjárművel történő belföldi közúti áruszállítás tekintetében az I.C.E.-szal kötött szállítmányozási szerződések vonatkozásában a közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 120/2016. (VI. 7.) Korm. rendelet, a Ptk., és a szállítmányozási megbízás teljesítése érdekében igénybe vett fuvarozó vállalkozás mindenkor hatályos általános szállítási feltételei irányadók, amennyiben az alábbi rendelkezések nem tartalmaznak eltérő szabályokat vagy kötelezően alkalmazandó jogszabályi előírások másként nem rendelkeznek.

(4) A Ptk. alkalmazása esetén a felek jogviszonyára a bizományi szerződés, a küldeménnyel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségre, a küldemény kezelésére, megóvására, továbbítására, a szállítmányozót megillető zálogjogra, továbbá a fuvarozási szerződésből fakadó követelések elévülésére a fuvarozási szerződés szabályait kell megfelelően alkalmazni.

(5) A megbízó és az I.C.E. közötti szerződéses jogviszony alkotóelemei (a továbbiakban együtt: Szállítmányozási Szerződés): - a mindenkori eseti szállítmányozási megbízás, és - a jelen „Általános szállítmányozási feltételek” (a továbbiakban: ÁSZF), mint a Szállítmányozási Szerződés kötelező alkotóeleme.

(6) A megbízó általános üzleti feltételei vagy hasonló tartalmú dokumentumai nem alkotórészei a szerződéses jogviszonynak és kifejezetten kizárásra kerülnek.

(7) A jelen ÁSZF mindenkor hatályos szövegverziója letölthető a www.icetransport.hu weboldalról.

(8) A jelen ÁSZF és a mindenkori eseti szállítmányozási megbízás együttesen képezik a felek közötti szerződéses jogviszony tárgyában létrejött teljes megállapodást, azaz a Szállítmányozási Szerződést. Amennyiben az eseti szállítmányozási megbízás és az ÁSZF között tartalmi ellentmondás merül fel, úgy a szállítmányozási megbízás rendelkezései élveznek elsőbbséget. Az eseti szállítmányozási megbízásban nem szabályozott kérdések tekintetében a jelen ÁSZF-ben rögzített rendelkezések irányadók. Amennyiben a Magyarországon hatályos jogszabályok egy adott kérdésben a megbízott számára az 1. § (1) pontban említett szabályoknál előnyösebb szabályokat tartalmaznak, úgy ezen kérdésben a Magyarországon hatályos jogszabályok mindenképpen megelőzik az 1. § (1) pontban említett szabályokat.

(9) A megbízó kijelenti, hogy az I.C.E. a Szállítmányozási Szerződés megkötését megelőzően lehetővé tette számára a jelen ÁSZF tartalmának megismerését, és az ÁSZF-et kifejezetten elfogadja. A megbízó egyben előadja, hogy az ÁSZF-et nem tartja tisztességtelennek, mivel az a megbízó szerződésből eredő jogait és kötelezettségeit a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megsértése nélkül rögzíti, és nem hozza a megbízót egyoldalúan, ill. indokolatlanul hátrányos helyzetbe.

(10) A megbízó kijelenti, hogy álláspontja szerint a jelen ÁSZF nem tartalmaz olyan előírásokat, amelyek lényegesen eltérnek a jogszabályoktól vagy a szokásos szerződési gyakorlattól. A megbízó egyben kijelenti, hogy amennyiben az ÁSZF a felek között korábban alkalmazott szerződés(ek) valamely feltételétől eltér, úgy arról külön figyelemfelhívó tájékoztatást kapott, és az ilyen kikötést kifejezetten elfogadja.

(11) Tartós üzleti kapcsolat esetén a jelen ÁSZF vonatkozik a megbízóval a jelen ÁSZF tárgyában a jövőben kötendő Szállítmányozási Szerződésekre is mindaddig, amíg a felek között más feltételek írásban kifejezetten megállapodásra nem kerülnek.

(12) Az Európai Parlament és a Tanács szerződéses kötelezettségekre alkalmazandó jogról (Róma I.) szóló 593/2008/EK rendelete nem kerül alkalmazásra.

(13) Amennyiben érvényesen kizárható, úgy az I.C.E. elleni követelések európai fizetési meghagyás útján történő érvényesítése kizárásra kerül.



§ 2 A szerződéses jogviszony tárgya és terjedelme

(1) A Szállítmányozási Szerződés alapján az I.C.E., mint szállítmányozó a saját nevében a megbízó javára küldemény továbbításával összefüggő szerződések megkötésére és jognyilatkozatok megtételére, a megbízó díj fizetésére köteles.

(2) Az I.C.E. a rábízott szállítmányozási feladatokat a megbízóval kötendő Szállítmányozási Szerződés alapján teljesíti. Az I.C.E. által teljesítendő egyes feladatok a mindenkori eseti szállítmányozási megbízásban kerülnek meghatározásra. Ezen túlmenően az I.C.E. csak olyan mellékszolgáltatásokat nyújt, amelyek a feladatok ellátásához jogszabály alapján közvetlenül szükségesek. További szolgáltatások nyújtására a felek – díjazásra is kiterjedő - megállapodása esetén kerül sor.

(3) Az I.C.E. által a megbízónak küldött ajánlatok nem kötelező érvényűnek. Ha a megbízó a nem kötelező érvényű ajánlatot elfogadja és ennek tényét az I.C.E. felé írásban megerősíti, az I.C.E. jogosult eldönteni, hogy a Szállítmányozási Szerződést a megbízó által visszaigazolt feltételekkel megköti-e. Amennyiben az I.C.E. a Szállítmányozási Szerződés megkötése mellett dönt, úgy a Szállítmányozási Szerződést aláírja és ezzel létrehozza azt.

(4) A felek kötelesek a másik fél részére rövid időn belül írásbeli közléssel új kontaktszemélyt megnevezni, ha a Szállítmányozási Szerződésben megadott kontaktszemély a szerződéses jogviszony ideje alatt más munkakörbe kerül vagy elhagyja a vállalatot.



§ 3 A jogszabályi előírások betartása

(1) A felek és az általuk igénybe vett közreműködők kötelezettséget vállalnak a Szállítmányozási Szerződésben rögzített szállítmányozási feladattal kapcsolatos mindenkor hatályos jogszabályok betartására.

(2) A megbízó a maga részéről jótáll azért, hogy az általa átadott áru megfelel a mindenkor hatályos jogszabályi rendelkezéseknek.



§ 4 Futamidő és felmondás

(1) A szerződés futamideje a cégszerűen aláírandó Szállítmányozási Szerződésben kerül megállapodásra.

(2) Az I.C.E. különösen abban az esetben jogosult a szerződés azonnali hatályú felmondására, ha a megbízó nem teljesíti szerződésszerűen a fizetéséi kötelezettségeit, tehát a fizetési határidőt írásbeli felszólítás és észszerű póthatáridő tűzése ellenére sem tartja be.

(3) A megbízó különösen abban az esetben jogosult a szerződés azonnali hatályú felmondására, ha az I.C.E. a szerződéses kötelezettségeit írásbeli felszólítás és észszerű póthatáridő tűzése ellenére sem tartja be.

(4) A felmondás a közlés igazolt időpontjában hatályosul.



§ 5 Díjak

(1) A díjazás az irányadó Szállítmányozási Szerződésben kerül rögzítésre és a díjat az irányadó jog szerint mindenkor hatályos általános forgalmi adóval növelten kell megfizetni (amennyiben az irányadó jog azt előírja).

(2) A Szállítmányozási Szerződésben nem rögzített esetleges szolgáltatásokat külön kell igazolni és elszámolni.



§ 6 Fizetési feltételek

(1) Az I.C.E. a számláit a Szállítmányozási Szerződésben foglaltak szerinti időpontban állítja ki. A számlák fizetési határidejét a mindenkori eseti szállítmányozási megbízás rögzíti.

(2) A számla kiegyenlítése banki átutalással történik.

(3) A számla kiállítása és megküldése a megbízó által a Szállítmányozási Szerződésben írásban megadott adatok alapján történik. A számlával kapcsolatos reklamációt a kézhezvételt követő 5 napon belül írásban lehet benyújtani.

(4) Fizetési késedelem esetén a Ptk. szerinti késedelmi kamat irányadó. A késedelmi kamat – függetlenül az I.C.E. fizetési felszólításának közlésétől, ill. annak időpontjától - már a késedelem első napjától jár. Az I.C.E. jogosult a késedelmi kamatot meghaladó kárát, illetve esetleges egyéb igényeit is érvényesíteni, ideértve a külön jogszabály szerinti behajtási költségátalányt is.

(5) A megbízót az I.C.E. igényeivel szemben csak abban az esetben illeti meg beszámítási, ill. visszatartási jog, amennyiben ahhoz az I.C.E. előzetesen írásban hozzájárult.

(6) A megbízó által teljesítendő fizetések akkor számítanak teljesítettnek, amikor azok az I.C.E. számláján megadott bankszámlán jóváírásra kerülnek.

(7) A fizetéseket közvetlenül az I.C.E. számláján megadott bankszámlára, a Szállítmányozási Szerződésben rögzített devizában kell teljesíteni. Hibás vagy téves utalás esetén (pl. EUR helyett HUF bankszámlára történő utalás vagy fordítva) a megbízó köteles az I.C.E. oldalán keletkező igazolt többletköltségeket (pl. árfolyamveszteség, banki költségek) haladéktalanul megtéríteni.



§ 7 Utasítások és információk

(1) Az I.C.E. köteles tájékoztatni a megbízót a szállítmányozási megbízás teljesítésével kapcsolatos minden lényeges körülményről, különösen az esetleges fuvarozási, rakodási akadályokról, az üzemzavarokról vagy balesetekről, ill. a fuvarozási útvonalon előálló egyéb késedelmekről, feltéve, hogy az I.C.E. e körben megfelelő információt kap a mindenkori fuvarozótól. Ilyen fuvarozási akadály fellépése esetén az I.C.E. - amennyiben ténylegesen lehetséges – köteles a megbízót előzetesen tájékoztatni és adott esetben a megbízó utasításait kérni.

(2) A szállítási határidőket vagy az egyéb fixen rögzített időpontokat az I.C.E. nem tudja szavatolni, mivel ezek akadálytalan vasúti és közúti szállítási lehetőséget feltételeznek.

(3) Az I.C.E., mint szállítmányozó a megbízó igényeit a fuvarozóval és más, a szállítmányozó által igénybe vett közreműködőkkel szemben, a megbízó utasítása esetén a megbízó költségére és veszélyére köteles érvényesíteni. Az I.C.E. utasítás nélkül is köteles a megbízó jogainak megóvásához szükséges nyilatkozatokat megtenni.

(4) Abban az esetben, ha a fuvarkárok az árut érintik és a kár bekövetkezéséről a fuvarozó az I.C.E.-t tájékoztatja, úgy az I.C.E. köteles a megbízót haladéktalanul értesíteni és az utasításait kérni.



§ 8 Felelősség

(1) Amennyiben a Szállítmányozási Szerződés ezzel ellentétes megállapodást nem tartalmaz és kötelezően alkalmazandó jogszabályi rendelkezés ennek nem mond ellent, a felek a szerződéses vagy egyéb kötelezettségeik megszegéséért a fenti 1.§-ban rögzített háttérjogszabályok előírásai szerint felelnek.

(2) A megbízó felel azért a kárért, amely az utasításból, az áru elégtelen csomagolásából, jelöléséből vagy a megbízó által adott adatok, okmányok, információk hiányosságából, pontatlanságából, hiányából származik.

(3) Az I.C.E. a szerződésszegéssel, a kellékhibás teljesítéssel, ill. a megbízónál szerződésen kívül okozott esetleges károk tekintetében kizárólag a megbízó vagyonában beállott tényleges értékcsökkenést (az ú.n. tapadó kárt) köteles megtéríteni, azzal, hogy az I.C.E. kárfelelősségének mértéke a kárral érintett adott szállítmányozási megbízás nettó szállítmányozási díjára korlátozódik. Kártérítés jogcímén további igények az I.C.E.-szal szemben nem érvényesíthetők.

(4) Az I.C.E. felelőssége a Ptk. 6:152. §-ra [A szerződésszegés jogkövetkezményeinek korlátozása és kizárása] és a 6:526. §-ra [A károkozásért való felelősség korlátozása és kizárása] tekintettel nem zárható ki és nem korlátozható a szándékosan okozott, továbbá emberi életet, testi épséget vagy egészséget megkárosító károkozásért.

(5) Az I.C.E. kárfelelőssége kizárt vis maior, a sztrájk, a vasútpályák / tengeri kikötők / belvízi terminálok közelében lévő szűk keresztmetszetek, az intermodális áruszállítás átrakodó termináljaira, valamint a tengeri kikötőkbe történő időben történő érkezés, az energiahiány, felkelés, háború, ill. terrorizmus miatti károk tekintetében, feltéve, hogy a kötelezően alkalmazandó irányadó jogszabályok nem objektív kárfelelősséget írnak elő. Ugyanez érvényes az infrastruktúra üzemeltető intézkedései (pl. vasútvonal megtagadása stb.) következtében fellépő károkra.

(6) Ha az I.C.E.-t a megbízó által átadott árukkal kapcsolatos vagy az ezek által okozott károkért felelősségre vonják, vagy ha az I.C.E.-t harmadik személy az áru hiányos csomagolása vagy a rakomány hiányos rögzítése, vagy a be-, ill. kirakodás hiányosságai miatt igénybe veszi, úgy a megbízó köteles az I.C.E.-t az ilyen követelésektől haladéktalanul és teljeskörűen mentesíteni.



§ 9 Elévülés

(1) Amennyiben a jelen 9. § fejezet vagy kötelezően alkalmazandó jogszabályi rendelkezés ennek nem mond ellent, a Szállítmányozási Szerződésből fakadó igények - a szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott károk kivételével - egy év alatt évülnek el.

(2) Ha az áru elvesztése vagy sérülése kívülről felismerhető, és a címzett vagy a megbízó nem értesíti a fuvarozót a veszteségről vagy sérülésről legkésőbb az áru átadásakor, úgy vélelmezni kell, hogy az árut hiánytalanul és sértetlenül szállították. Az értesítésben kellő egyértelműséggel fel kell tüntetni az elveszést vagy sérülést.

(3) Ha az áru elvesztése vagy sérülése kívülről nem ismerhető fel, és a címzett vagy a megbízó nem értesíti a fuvarozót a veszteségről vagy sérülésről legkésőbb az áru átadását követő 8 napon belül, úgy vélelmezni kell, hogy az árut hiánytalanul és sértetlenül szállították. Az értesítésben kellő egyértelműséggel fel kell tüntetni az elveszést vagy sérülést.

(4) Ha az áru kiszolgáltatásának késedelme okán a megbízó vagy a címzett az I.C.E. vonatkozásában kárigényt kíván érvényesíteni, úgy a megbízó vagy a címzett köteles a kárigényt az áru kiszolgáltatását követő 21 napon belül, írásban (posta vagy email útján), érdemi indokolással ellátva és a rendelkezésre álló iratok legalább egyszerű fénymásolatban történő csatolásával az I.C.E. részére bejelenteni.

(5) A fenti határidőkön túl bejelentett igények elévültnek minősülnek. A határidők betartottnak minősülnek, ha az igénybejelentés a fenti határidőben szabályszerűen elküldésre / feladásra kerül.



§ 10 Biztosítás

(1) Az áru esetleges biztosítása a Megbízó feladata és költsége.

(2) Az I.C.E. kijelenti, hogy a szállítmányozási tevékenységére szakmai felelősségbiztosítással rendelkezik, amelynek kártérítési limitje 50.000.000,- Ft / kár, de maximum 500.000.000,- Ft / év.

(3) A biztosítási fedezet és ezáltal az I.C.E. felelőssége ugyanakkor nem terjed ki a biztosító által alkalmazott biztosítási feltételekben foglalt kizárásokon túl a raktározási, valamint vámkezelői, vámügyintézői tevékenységgel kapcsolatban bekövetkező káreseményekre. A biztosítási fedezet és ezáltal az I.C.E. felelőssége a fentieken felül nem terjed ki áruhiány, lopás, valamint árueltűnés károkra függetlenül attól, hogy ezen káresemények milyen körülmények között következtek be. A biztosítási fedezet és ezáltal az I.C.E. felelőssége nem terjed ki továbbá azon kockázatokra, károkra és követelésekre, melyek az ENSZ tiltó, korlátozó rendelkezéseivel ellentétben álló, vagy az Európai unió, az Egyesült Királyság vagy az Amerikai Egyesült Államok gazdasági vagy kereskedelmi szankcióiba, jogi normáiba ütköző magatartásból, tevékenységből erednek, vagy azzal bármely módon összefüggésbe hozhatók.



§ 11 Jelölési kötelezettség

(1) A megbízó köteles az átadott árut a mindenkor hatályos nemzeti és nemzetközi jogszabályi előírásoknak megfelelően jelölni, különös tekintettel a hatályos környezetvédelmi rendelkezésekre és a veszélyes árukkal kapcsolatos előírásokra. Ellenkező esetben a megbízó köteles az I.C.E.-t minden igénytől és kötelezettségtől mentesíteni, ill. megfelelően kártalanítani.



§ 12 Titoktartás

(1) Mindkét fél kötelezettséget vállal arra, hogy a másik fél üzletmenetéről és/vagy a másik fél által nyújtott szolgáltatásról szerzett információkat gondosan és szigorúan bizalmasan kezeli, és ezeket csak a felek szerződéses jogviszonyával, valamint a mindenkor megkötendő Szállítmányozási Szerződéssel kapcsolatos üzleti célra használja fel. Mindkét fél vállalja, hogy az együttműködésük keretében bizalmas információkhoz jutó munkatársaikat megfelelő titoktartásra kötelezik.

(2) Ezen kötelezettségek a Szállítmányozási Szerződés megszűnését követően is - időbeli korlát nélkül - hatályban maradnak.

(3) A reklám vagy az imázserősítés célját szolgáló nyilvánosság előtti megjelenéseket a felek tartalmilag előzetesen egyeztetik és kölcsönösen írásban jogosultak jóváhagyni.

(4) A felek titoktartási kötelezettségére egyebekben az üzleti titok védelméről szóló 2018. évi LIV. törvény irányadó. E körben üzleti titok a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó, titkos - egészben, vagy elemeinek összességeként nem közismert vagy az érintett gazdasági tevékenységet végző személyek számára nem könnyen hozzáférhető -, ennélfogva vagyoni értékkel bíró olyan tény, tájékoztatás, egyéb adat és az azokból készült összeállítás, amelynek a titokban tartása érdekében a titok jogosultja az adott helyzetben általában elvárható magatartást tanúsítja. Védett ismeret (know-how) az üzleti titoknak minősülő, azonosításra alkalmas módon rögzített, műszaki, gazdasági vagy szervezési ismeret, megoldás, tapasztalat vagy ezek összeállítása.



§ 13 Jogviták rendezése, adatkezelés

(1) A felek kötelesek a Szállítmányozási Szerződésből eredő vagy azzal összefüggő esetleges vitáikat lehetőség szerint egyezséggel feloldani.

(2) Ennek sikertelensége esetén, a felek bármely vita eldöntésére, amely a Szállítmányozási Szerződésből vagy azzal összefüggésben, annak megszegésével, megszűnésével, érvényességével vagy értelmezésével kapcsolatban keletkezik, alávetik magukat a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Állandó Választottbíróság, Budapest kizárólagos döntésének azzal, hogy a Választottbíróság a saját eljárási szabályzata szerint jár el. Az eljárás nyelve a magyar nyelv, az eljáró bírák száma három.

(3) A felek tudomásul veszik, hogy a kapcsolattartási adatok, mint személyes adatok megadására a másik féllel való szerződéskötés, valamint szerződés létrejötte esetén annak teljesítése érdekében van szükség. Az adatot közlő fél kijelenti, hogy a kapcsolattartás céljára megadott személyes adatok kezelésére és továbbítására az erre vonatkozó hozzájárulás vagy megfelelő jogszabályi felhatalmazás birtokában kerül sor. A szerződéses kapcsolattartás céljára a felek által egymás részére személyes adatok a felek által e célból tárolhatók, és a felek közti üzleti kapcsolattartásra használhatók fel. Az adatot kapó fél tudomásul veszi, hogy a szerződéses kapcsolattartók adatait a szerződéses jogviszony időtartama alatt, avagy addig kezelheti, míg az adatok törlésére vagy módosítására vonatkozó értesítést nem kap. Az adatot közlő fél vállalja az érintettek ennek megfelelő tájékoztatását az adatkezelés módjával és feltételeivel kapcsolatban, s vállalja továbbá 2016/679/EU általános adatvédelmi rendelet (GDPR) 19. cikke szerinti értesítési kötelezettség teljesítését.



§ 14 Részleges érvénytelenség

(1) Amennyiben a fenti rendelkezések valamelyike érvénytelen vagy azzá válik, ill. szabályozási hézagot tartalmaz, úgy mindez nem érinti a fennmaradó további rendelkezések érvényességét. Az érvénytelen rendelkezés helyett a felek olyan érvényes rendelkezésben állapodnak meg, amely az érvénytelenné vált rendelkezés értelmének és céljának megfelel. Szabályozási hézag esetén a felek olyan értelmű és célú rendelkezésben állapodnak meg, amelyet abban az esetben választottak volna, ha az adott kérdéskörre már a Szállítmányozási Szerződés megkötésekor előzetesen gondoltak volna.



§ 15 Záró rendelkezések

(1) A felmondás, a szerződés-módosítások vagy szerződés-kiegészítések írásbeli formában érvényesek. Mindez vonatkozik az írásbeliség formakényszeréről történő lemondásra is. Ezen jognyilatkozatokat a másik fél székhelyére, a Szállítmányozási Szerződés szerinti kontaktszemély kezéhez kell küldeni átvételi elismervénnyel igazolt közvetlen (futár)kézbesítéssel, ill. ajánlott, tértivevényes postai küldeményben. A Felek szerződéses kapcsolattartási címére ajánlott, tértivevényes küldeményként postára adott küldeményt a kézbesítés megkísérlését követő harmadik munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni akkor is, ha a tértivevény szerint a kézbesítés azért volt eredménytelen, mert a címzett ismeretlen helyre költözött, az iratot nem vette/nem kereste vagy az átvételt megtagadta.

(2) Egyéb nyilatkozatok esetén az email útján küldött üzenetek is jogszerűen kézbesítettnek minősülnek. Az email útján küldött üzenet, amennyiben azt munkanapon 16:00 óráig küldik meg, a megküldés napján minősül kézbesítettnek. A munkanapokon 16:00 órát követően vagy munkaszüneti napon megküldött email üzenetek a következő munkanapon 09:00 órakor minősülnek kézbesítettnek. Kézbesíthetetlenségi jelentés esetén az email nem minősül kézbesítettnek, a küldő fél a másik fél kapcsolattartóját egyéb módon (pl. telefon, sms, kapcsolattartó által megadott másik email) köteles értesíteni. Az ezt követő munkanapon az emailt ismételten meg kell küldeni. Amennyiben az ismételt email küldés is sikertelen (kézbesíthetetlenségi jelentés), úgy az email üzenet második megküldése joghatályos kézbesítésnek minősül.

(3) Amennyiben a megbízó oldalán a Szállítmányozási Szerződés cégszerű aláírása során olyan személy jár el, aki nem érti a magyar nyelvet, az írásbeli jognyilatkozat érvényességének további feltétele, hogy magából a Szállítmányozási Szerződésből kitűnjön, hogy annak tartalmát a megbízó által a Szállítmányozási Szerződésen feltüntetendő tanú a megbízó aláíró képviselőjének megmagyarázta. Ezen alakiság betartása a megbízó felelőssége.